zaterdag 31 oktober 2009

Korte documentaire nertsenfokker

Deze film is gedraaid op een nertsenfarm in de buurt van Nijmegen. De nertsenfarm is al sinds de jaren ’80 een familiebedrijf. Ik heb er zelf van kinds af aan rondgelopen. Ik heb de nertsenfarm eigenlijk altijd heel normaal gevonden. Het was gewoon een werkplek voor mijn opa en ooms, en al die beestjes waren gewoon heel lief. Totdat er bij mij het besef kwam dat ieder jaar de nertsen vergast worden. Ik kwam toen voor een tweestrijd te staan. Het is namelijk gewoon werk wat ze doen, er worden ook ieder jaar miljoenen dieren geslacht voor onze consumptie. Toch zijn het mooie levende dieren, die ieder jaar gedood worden. In mijn film laat ik de tweestrijd zien tussen werk en het mooie van het levende dier wat zijn gehele leven met zo veel liefde verzorgd word. Je ziet mijn oom het “lopende band werk” doen en je ziet de babynertsen opgroeien. Beide verhaallijnen komen samen bij de vergasscène. Het is gewoon werk voor mijn oom om ze ieder jaar te doden, en het opgroeien van de nerts eindigt in de gastkist. Ik wil met de film de kijker voor dezelfde vraagstukken zetten als waar ik voor kwam te staan.

Omdat er misbruik gemaakt kan worden van de filmbeelden kan ik helaas de film niet online zetten. Hieronder wel een aantal screenshots:






Geen opmerkingen:

Een reactie posten